Friday 28 December 2012

Handfeed Vs "Handpick"

Ini bukanlah sambungan bagi Panduan Menjinakkan Budgie iaitu Fasa 2..ini adalah perbezaan antara membeli Budgie yang dihandfeed atau yg d"handpick" iaitu main tunjuk2 tu..hehe

Membeli Budgie untuk dijinakkan ini pun kena ambil kira beberapa faktor..jangan main sedap saja..sebab nanti bila Budgie anda tidak jinak..semua pun disalahkan..kalau salahkan diri sendiri tidak apa juga..kalau salahkan orang lain contohnya breeder / petshop plak macam mana..kan tak baik tu..

Apa petua cara nak bagi jinak bagi kedua jenis ini?..teruskan membaca..

Handfeed
Untungya Budgie handfeed ni adalah lebih mudah untuk dijinakkan..bukannya mesti jadi jinak..tapi mudah..sebab Budgie ini sudah biasa dengan kehadiran anda dan tangan anda..so fasa "pengenalan" dengan tangan tu hasilnya adalah lebih baik dan cepat..
Ruginya handfeed ni pulak adalah..ceng ceng ceng hehe kalau beli yg handfeed..semestinya kena beli masa umur 2-4 minggu..so masa ini agak sukar untuk menentukan corak dan warna yg sebenar..dan juga jantina..tapi masih boleh ditilik2..cumanya kalau yg masih bulu kapas tu..mmg susah la..kecuali beli dengan breeder dan siap mendapat "nasihat" daripada breeder..di sini lah kelebihannya beli Budgie dengan breeder..harga pun murah..siap dapat konsultasi percuma lagi..kan best tu..caya la breeder..go go breeder..petshop jangan marah ya..gurau2 sj..

Eii malunya kena ambil gambar..tutup mata la..(suara kecil Budgie berkata-kata hehe)

Handpick
Untungya handpick ni ikut suka pembeli la mo pilih warna..biru ka hijau ka kelabu ka putih ka kuning ka..corak pulak boleh pilih clearwing ka opaline ka spangle ka 1 warna ka banyak warna ka..jantina yang sebaiknya untuk dijinakkan adalah jantan..sebab jantan lebih "dengar" cakap dan boleh diajar bercakap..ni la antara tujuan mo kasi jinak..tuk ajar bercakap..so mana berkenan di mata tu terpulang dengan individu..so tunjuk2 saja la hehe kan syiok tu..
Ruginya handpick ni adalah pembeli perlu berkerja keras "sikit" dalam proses menjinakkan Budgie anda..sebab Budgie ni tidak kenal tangan..so semestinya takut dengan tangan anda..kalau takut saja tidak apa..kalau siap gigit la kan ka naya tu..ni perkara biasa tau main gigit2 ni kalau Budgie yg main tunjuk2 ni..tapi jangan risau..ada caranya..

Kalau macam ni yang sudah pandai ikut arahan "step up" mesti bestkan..yeahhhhhhhh...

Handfeed Vs Handpick
Handfeed ni lebih mudah dijinakkan dengan mengunakan kaedah sesi latihan..Panduan Menjinakkan Budgie ni la kaedahnya..tapi terdapat beberapa fasa dan kena lepas 1 per 1..tidak boleh skip..
Handpick ni lain sikit tuk "jinak" pertama kali..lepas beli tu..tangkap dan genggang di tangan anda..jangan picit tau..sampailah di rumah..ingat kalau memandu tu tidak payah la genggang..nanti sampai rumah la..pegang dan jangan lepaskan tuk kira2 setengah jam..5 kali sehari..hehe kalau mengigit..pegang paruhnya..buat lah sampai Budgie anda "menerima" kehadiran anda dan tangan anda di dalam sangkarnya..


Kunci kejayaan dalam menjinakkan Budgie ini adalah sabar..sabar..sabar..nantikan Fasa 2 dalam Panduan Menjinakkan Budgie anda..moga pelayar / pembaca / peminat dapat input yang berguna dan menjadikan blogspot ini sebagai rujukan dalam "dunia" perburungan hehe anda..bukannya mengajar tapi kita berkongsi pengalaman dan ilmu untuk semua peminat burung..

P/S : Kalau ada lebih dari 1 ekor untuk dijinakkan..sebaiknya buat 1 per 1 Budgie..jangan campur..dan lebih baik kalau berlainan sangkar..senang sikit kerja..

No comments:

Post a Comment