Sunday 16 December 2012

Panduan Menjinakkan Budgie (Fasa 1)

Sabah KK Budgie kali ini akan berkongsi mengenai Panduan Menjinakkan Budgie..ya sedia maklum..ramai yg meminati burung yg jinak..boleh dibawa bermain..apa lagi bila burung kecil macam Budgie..comel sj tengok..

Terdapat banyak cara untuk menjinakkan Budgie ni..tapi secara umumnya..semua lebih kurang juga la..yg beza pun sikit2 sj..ini hanyalah perkongsian..bukan la pulak Sabah KK Budgie ni mo mengajar..yg mana betul..boleh diikut..yg salah..bgtau la..jadi dapat kita perbetulkan..so selamat mencuba..

Panduan Menjinakkan Budgie ni bolehlah dibahagikan kepada beberapa fasa..jadi kita akan ikut dari satu langkah ke langkah seterusnya..one by one..

Fasa 1 : Membina Kepercayaan
Matlamatnya adalah untuk membina kepercayaan di antara Budgie dan anda..sebaiknya berlangsung selama 10 - 15 minit..dan sebanyak 2 - 3 sesi sehari..

Langkah 1
Dekatkan tangan anda ke sangkar..ya sememangnya Budgie akan takut..bercakap la dengan Budgie anda dengan nada yg rendah..agar tidak menakutkan Budgie..cakap yg ada berniat baik dan tidak ingin mencederakannya..lama kelamaan..Budgie akan mula tenang dan tidak takut lagi dengan kehadiran tangan anda..biasanya masa diambil adalah antara 4 - 7 hari..

Masih takut dengan kehadiran tangan..sabar..sabar..sabar...

Langkah 2
Masukkan tangan anda ke dalam sangkar..letak tangan dalam keadaan yg tidak mengancam Budgie..mula2 memang risau..tetapi selepas seketika Budgie anda akan mula tenang..dicadangkan mengambil masa 4 - 7 hari untuk langkah ini..sehingga Budgie berasa tenang dengan kehadiran tangan anda di dalam sangkar..



Yang ini suda selesa dengan tangan..senangnya dlm hati..

Langkah 3
Nah inilah masanya Spray Millet digunakan..ini kesukaan Budgie sebagai habuannya..pegang habuan berhampiran tangan anda..tujuannya adalah Budgie perlu ke tangan anda untuk mengambil Spray Millet tu..ini memang mengambil masa sehingga Budgie "datang" untuk memakan habuannya..mula2 jarakkan habuan dari tangan anda..perlahan-lahan dalam setiap sesi..dekatkan habuan ke tangan anda..makin lama makin dekat..sesi yang diperlukan adalah 3 -5 sesi sehingga Budgie ingin makan habuan di tangan anda..jangan teruskan sehingga Budgie dapat menguasai langkah ini..ingat..

Sampai di sini sahaja untuk post kali ni..nantikan post seterusnya dengan Fasa 2 pulak dalam Panduan Menjinakkan Budgie anda..

P/S : Gambar dan video akan disertakan..mengikut kesempatan hehe


3 comments:

  1. sye bru bli sepasang budgie tpi dye mcm takut je.....dye selalu gigit sangkar bila sye masukan tangan dalam sangkar.....cm ne nak wat ye bg dye jinak......

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok..teruskan sahaja ikut cadangan step n masa bagi setiap sesi..memang lambat kalau beli yg suda sedia besar n tidak handfeed dr kecil..tp tetap boleh cuma kena sabar..sabar..sabar..

      Delete