Saturday 17 November 2012

Budgie Sexing (Jantina Budgie)

Pada post kali ini..apa kata kita sama2 buat ulangkaji..bagaimana cara mengenal jantina Budgie anda..saya tahu..bukannya pembaca tidak tahu..cuma kadang2 tu pandai terlupa..biasalah sibuk mengira berapa telur Budgie yang dihasilkan hehe


Ni la jantan muda..

Lihat dekat isi atas paruh dekat hidung tu..atau pun cakap Londonnya cere..di sinilah tempat untuk menentukan jantina Budgie anda samada jantan ka betina ka..

Jika jantan akan memiliki warna biru untuk yang matang..kalau muda lagi biasanya berwarna merah jambu..lebih kurang la..
 




Ni jantan matang tidur..

Manakala betina pula cerenya berwarna putih-ungu (untuk yang muda), coklat (untuk Budgie dewasa) dan manakala cere yang merekah adalah dalam mood breeding..

Info ini sesuai untuk semua mutasi kecuali Lutino, Albino, Fallow, Dark-Eyed Clear, Lacewing, Recessive Pied..


 
Jadi..bagaimana caranya untuk menentukan jantina mutasi yang di atas?..soalan yang baik..


Betina dara lagi..

Untuk mutasi ini..jantan memiliki cere yang berwarna ungu..cuba perhatikan..mesti perasan punya la yang cere tu lain warnanya..bukannya biru macam yang lain-lain tu..

Manakala untuk betina..adalah lebih kurang sama dengan mutasi yang lain-lain..jantan saja yang ada beza..tapi kalau sudah biasa..tengok sekali saja sudah tau jantan betina..



 
Betina matang..
Selain itu..daripada perlakuan juga dapat menentukan jantina Budgie..biasanya yang suka buat bunyi bising tu betina la..teriak tidak tentu pasal..

Jantan ni biasanya cool  saja..kalau nampak ada yang buat bobbing head aka tengah layan lagu hehe kepala dinaik-turun..tu la yang jantan..ni tarian memikat untuk Budgie..


 
Gambar adalah sumber daripada internet..untuk info lanjut silalah layari laman di bawah..
http://adorablebudgies.co.uk/Budgerigar-Articles.php
http://www.budgieplace.com/mf.html

No comments:

Post a Comment