Monday 17 September 2012

Cockatiel : Info Asas

Cockatiels (Nymphicus hollandicus) adalah spesis burung ke-2 terbanyak dan popular dipelihara dalam kurungan di seluruh dunia..apa yang menyebabkan Tiels ini berada di belakang Budgie..mari sama-sama kita lihat info asas ini..

Pertama dan yang paling jelas sebab Tiels ini disukai ramai adalah kerana kebolehannya menegakkan bulu di atas kepalanya..macam Cookatoos tu..senang cerita macam rambut Punk tu..ciri ini menjadi penyebab Tiels ini mampu menarik peminat burung untuk membelanya..

Seperti Budgie juga..Tiels ini mudah dibiakkan dan memang sesuai untuk peminat burung yang baru hendak berjinak-jinak dalam dunia perburungan ni (hehe ngam ka perkataan perburungan tu)..saiz yang sesedap rasa ini menjadi pilihan..tidak kecil macam Budgie tapi tidak juga besar macam Macaw..just nice orang cakap..

Kebolehan bercakap..boleh dilatih trick..tidak bising..mudah dijaga..perwatakan yang manja..adalah antara sedikit alasan mengapa Tiels ini  menjadi pujaan hati..

Mutasi juga adalah yang terbanyak selepas Budgie..terdapat bermacam mutasi antaranya lutino, whiteface, pearl, pied, cinnamon..semuanya menarik mengikut kesukaan masing-masing..tapi kalau dapat mutasi yang best mesti puas..whiteface-lutino, platinum, fallow..

Cockatiels Normal Grey - Gambar sumber intenet

2 comments:

  1. Selalunya harga cocktiel brpe seekor??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harga x tentu..ikut lokasi..ikut corak..ikut warna..
      tp yg pasti..beli dgn breeder lebih baik..sbb biasanya lebih murah la..dsamping kesihatan lebih terjamin..klu harga yg djual tu lebih mahal atau lebih kurang dgn petshop..cuba minta penjelasan napa harga mcm tu..mesti ada sbb..jarang sgt breeder naikkan harga tanpa sbb..

      Delete