Saturday 8 September 2012

Budgie anda ingin berehat sebentar?

Budgie pun perlu rehat?..ya betul..rehat daripada apa?..bila?..mcm mana?

Hai..bertemu kita lagi untuk topik yg cukup penting untuk dibincangkan tetapi kurang disedari oleh kita..topik ini sesuai untuk Budgie dan juga pembiaknya..

Rehat yg dimaksudkan ialah Budgie direhatkan atau berhenti daripada terus bertelur dan mengeram..kenapa?..proses bertelur, mengeram dan seterusnya membesarkan anak adalah satu proses yg memenatkan bagi Budgie anda..untuk itu rehat perlu diberi agar Budgie kekal sihat..

Bila masa untuk berehat?..sebaiknya 3 bulan minimum rehat diberikan bagi selesai setiap 1 pusingan proses bertelur, mengeram dan membesarkan anak..dalam 1 tahun hanya 2 kali pusingan sahaja..

Kenapa perlu berehat?..setiap pusingan adalah 1 proses yg amat memerlukan kekuatan fizikal dan ketahanan mental bagi kedua jantan dan betina..haha mcm mahu bersukan plak..pasangan Budgie akan berhempas pulas sepanjang proses ini..

Cara untuk merehatkan adalah dengan menghadkan bilangan pusingan dlm 1 tahun..kaedah yg sesuai adalah dengan menarik keluar nestbox..ini secara outomatik akan membuat Budgie tidak lagi bertelur..so berehatlah pasangan bahagia itu hehe ini sah dan sesuai jika anda menggunakan teknik cage breeding..jika colony breeding bolehlah menangkap pasangan yg mahu direhatkan..terutamanya betina..jantan banyak dlm colony tidak apa..jgn betina yg banyak..bahaya..jgn mengurangkan bilangan nestbox dlm colony breeding dengan mendadak..pastikan ada lebih nestbox..

Ini sahaja perkongsian ringkas topik ini..jika ada info tambahan bolehlah dikongsi bersama..


No comments:

Post a Comment