Friday 15 June 2012

Breeding Cage 3

Hai..kali ni Sabah KK Budgie akan kongsi perkembangan Breeding Cage 3 yang mana menggunakan konsep cage breeding. Sangkar individu ini menempatkan pasangan Clearwing Skyblue Cock dan Dilute Yellowface Skyblue Hen..

The One dan Dwi dipasangkan dengan harapan akan menghasilkan anak Clearwing Yellowface..kita nantikan keberhasilan pasangan ini.

The One - Clearwing Skyblue Cock
Dwi - Dilute Fellowface Skyblue Hen










3 biji telur berjaya dihasilkan..dan dieramkan dengan jayanya..moga semuanya menetas..
Inilah hasilnya..3 biji telur..

Lihatlah perbezaan saiz antara telur dan anak yang baru sahaja menetas..kecilkan..
 
Video anak Budgie telur pertama..umur baru 1 hari..comelkan...

   
Ketiga-tiga telur yang dieram telah berjaya menetas..benjolan besar di bahagian dada tu adalah sack iaitu kantung makanan..berumur 5, 4 dan 3 hari..
Ketiga-tiga telur berjaya menetas..syukur alhamdulillah...

Adalah disarankan setiap minggu nestbox yang menempatkan anak dibersihkan..bedding diganti dengan yang baharu..ini adalah untuk keselesaan dan kebersihan anak, parent dan juga tuannya..kelihatan anak Budgie umur 1 minggu sudah pandai buka mata..pin feathers pun dan mula keluar..tak lama lagi ni dah nampak lah warna dan corak yang akan terhasil..kita tunggu sama-sama..


 Di antara mutation yang dijangka dihasilkan daripada pasangan bahagia ini adalah Clearwing Yellowface Skyblue..ini kerana apabila Clearwing adalah co-dominant terhadap Dilute..


1 Minggu

 Gambar ketika dalam bekas pengasingan


 
Video Budgie berumur 1 minggu semasa membersihkan nestbox... 


Pin feathers baru mahu keluar..so mutation yg mungkin dihasilkan masih lagi sukar untuk ditentukan..kita tunggu minggu depan..


2 Minggu

Semakin besar..yang paling tua dah mula mengeluarkan warna biru..


Bertambah cergas dan kuat bergerak..semuanya membesar dengan sihat...


Sudah mula mengeluarkan warna..semestinya biru..buat masa ni kemungkinan hanya 2 ekor sahaja yang Yellowface..1 ekor sahaja Cobalt..memang menepati kiraan genetik yang dijangka..



3 Minggu

Semakin jelas mutation apa yang akan dihasilkan oleh ketiga beradik ini..



Haha ini la dia..sudah pandai memanjat dan guna sayap lagi untuk mengibas..


 Semakin jelas mutation yang bakal dibentuk..yang no 1 adalah Clearwing Cobalt..no 2 dan no 3 adalah Yellowface Clearwing Skyblue..jantina masih sukar untuk ditentukan..


Hari ini..pasangan bertuah ini telah ditukar ke Breeding Cage 3..ini kerana Breeding Cage 1 kini direncanakan untuk projek seterusnya.



4 Minggu

Sudah mula weaned..moga dapat berdikari dengan jayanya..


Inilah gaya 3 beradik ini dalam sangkar pengasingan daripada parentnya..


Secara rasminya 3 ekor anak pasangan The One dan Dwi ini telah diasingkan..dan kelihatan sudah pandai terbang..almaklum sudah banyak bulu yang tumbuh..tinggal lagi di ekor saja kurang panjang..tapi dalam 1 minggu ini akan nampak seperti Budgie dewasa la..moga semuanya lancar..

Setelah diasingkan anak daripada parentnya..kelihatan pasangan ini mula meneruskan aktiviti untuk menambah lagi bilangan pewaris mutation Clearwing Blue Series..



5 Minggu

Inilah ketika berumur 5 minggu..dah weaned pun..syukur..

1 ekor pernah "terlepas"..nasib baik "jinak" jd dpt la tangkap blk..



p/s : Dikemaskini dari semasa ke semasa perkembangan Breeding Cage 3.

No comments:

Post a Comment