Sunday 24 June 2012

Breeding Aviary A

Hai..Breeding Aviary A iaitu sangkar pembiakan Budgie yang menggunakan kaedah colony breeding..menempatkan sebanyak 13 ekor Budgie dengan dibekalkan 8 lubang nestbox..

Pada mulanya..masing-masing Budgie aktif dan gembira dimasukkan dalam Breeding Aviary A ini sebab selain dapat terbang bebas..Budgie ini juga diberikan lampu hijau untuk memilih pasangan kesukaan masing-masing..

Suasana aman yang kadang-kadang bertukar ganas..

Hari berganti minggu..suasana aman mula bertukar tegang kerana terdapat perebutan dalam cuba memikat pasangan yang sesuai lagi dikasihi hehe mulalah adegan patuk mematuk..kejar mengejar..bergusti hingga bergolek-golek di atas tanah..

Tindakan segera diambil dengan mengeluarkan 'kaki buli" dan juga mengurangkan bilangan Budgie dalam Breeding Aviary A..kini tinggal 8 ekor..dunia kelihatan aman..walaupun bilangan jantan hanya 3 sahaja..5 ekor betina..terdapat jantan yang memiliki kekasih gelapnya..hehe lepas diprojek yang "kekasih tua" bergerak pula ke "madu muda"..yang penting aman..dan mula bertelur dan mengeram..

Kini kehidupan lebih aman..dah mula bertelur dan mengeram..



Perkembangan terkini mendapati bahawa terdapat telur yang sudah menetas..ini berdasarkan adanya bunyi kecil suara anak Budgie..ditambah lagi dengan "kesibukan" parentnya "makan" sejak 2 - 3 hari ini..moga semuanya berjalan lancar..serta telur daripada parent yang lain pun akan menetas tidak lama lagi dan semuanya selamat..

Ini adalah aksi regurgitating iaitu "menyuap makanan" kepada pasangan...


Perkembangan terkini mendapati 6 telur dieram Albino telah menetas sebanyak 4 biji..tinggal 2 biji lagi masih perlu dieram untuk menetas..manakala 3 telur Cinnamon Skyblue juga menetas sebanyak 2 biji..hanya 1 biji lagi menunggu masanya..Cinnamon Skyblue yang lain pula masih lagi mengeram 6 biji telur..moga semuanya berjalan lancar dan selamat menetas dan membesar bagaikan johan..hehe

Cinnamon Light Green Cock + Albino Hen Generations..

Spangle Skyblue Cock + Cinnamon Skyblue Hen Generations...

Cinnamon LightGreen Cock + Cinnamon Skyblue Hen Generations..


Hari ini rutin secara rawak dijalankan untuk memeriksa keadaan nestbox dalam Breeding Aviary A.. sedihnya mendapati terdapat 3 ekor anak Albino Hen telah mati..tgl 1 ekor dan tadi baru menetas 1 ekor..1 biji telur lagi menunggu masa untuk menetas..

Cinnamon Skyblue Hen yang berpasangan dengan Spangle Skyblue Cock semua telurnya telah selamat menetas..kelihatan membesarkan dengan jayanya..

Manakala Cinnamon Skyblue Hen yang berkongsi hidup dengan Cinnamon Light Green Cock baru menetas 1 ekor..tinggal lagi 5 untuk menunggu masa..moga lepas ni semuanya dapat membesar bagaikan juara..


Disangkakan panas hingga ke petang..rupanya hujan di tengahari..inilah yang terjadi pada Breeding Aviary A..anak Albino Hen yang baru menetas telah "terbang" ke tanah..siasatan segera dijalankan dan mendapati ini angkara "jiran nestbox" punya angkara..usaha mengawal segera diambil dengan mengasingkan Albino Hen dan anak serta telur ke sangkar pengasingan..moga keadaan dalam Breeding Aviary A akan kembali aman..

Inilah antara kelemahan jelas cara Colony Breeding..untuk info lanjut bolehlah membelek post sebelum ini yang menyentuh mengenai cara Budgie Breeding yang digunakan..Colony Vs Cage..moga pemilihan yang tepat dilakukan sesuai dengan keselesaan masing-masing dan Budgie..

p/s : Akan dikemaskini dari semasa ke semasa..

No comments:

Post a Comment