Friday 6 April 2012

Budgie Mutations - 3) Dikehendaki

3) Dikehendaki - kategori ini pula adalah yang hanya ada 1 warna sahaja atau pun 2-3 warna..contohnya Lutino, Albino, Creamino, dan Double Factor Spangle semuanya 1 warna tanpa ada warna belang di sayap..serta Dominant Pied memiliki 2-3 warna..Budgie dalam kumpulan ini Susah Dijumpa..dan semestinya harga pun adalah Mahal..

Lutino
Lutino -  warna keseluruhan adalah kuning semata-mata tanpa ada sebarang warna hitam samada di sayap atau pun di kepala..mata berwarna merah..kaki kemerahan..

Albino - warna keseluruhan adalah putih semata-mata tanpa ada sebarang warna hitam samada di sayap atau pun di kepala..mata berwarna merah..kaki kemerahan..

Creamino - sama ciri seperti Lutino dan Albino..cuma bezanya..warna putih di badan ada sedikit lapisan nipis warna kekuningan..biasanya kelihatan jelas di bahagian kepala..

Albino
Double Factor Spangle - warna keseluruhan adalah kuning..seakan-akan Lutino..tiada langsung warna belang hitam di sayap dan kepala..bezanya adalah mata berwarna hitam yang semakin pudar apabila tua..ada iris apabila matang..

Dominant Pied - memiliki tompokan warna yang besar di badan terutamanya di perut dan juga di belakang..ini membuatkan Budgie ini kelihatan memiliki 2-3 warna..di Sabah dikenali sebagai Paddle Pop..tapi jangan salah faham..mutasi Dominant Pied ini berlainan dengan Rainbow..

p/s : gambar akan dikemaskini dari semasa ke semasa..

No comments:

Post a Comment