Sunday 4 March 2012

Selamat Datang Ke Sabah KK Budgie

Sabah KK Budgie ini menyajikan maklumat yang berkaitan dengan Budgie..

Apa ni Budgie??? Ya, Budgie adalah salah satu spesis daripada keluarga Kakak Tua yang berukuran kecil. Terdapat 2 jenis Budgie iaitu American dan juga English. Paling kecil adalah bersaiz sekitar 7 inci panjang bagi yang American Budgie (atau pun bahasa mudahnya Gred C). Manakala English Budgie bersaiz lebih besar sekitar 10 inci.

Kenapa Budgie??? Ya, sebab Budgie adalah burung peliharaan yang paling popular dan banyak dipelihara di seluruh dunia. No 1 dalam senarai carta mengalahkan Cockatiel dan juga Lovebird. Ini disebabkan Budgie merupakan burung yang senang dipelihara dan serta tidak rumit berbanding dengan spesis Kakak Tua yang lebih besar. Amat sesuai bagi yang pertama kali memelihara burung sebagai pengenalan kepada spesis Kakak Tua yang lebih besar seperti Cockatiel, Indian Ringneck, Macaw, Cockatoo dan African Grey.

Mengapa Budgie??? Ya, kerana Budgie memiliki corak yang tidak terbatas. Terlalu banyak corak dan warna yang pelbagai. Warna seperti Hijau, Biru, Ungu, Kuning, Putih. Corak pula seperti Opaline, Spangle. Hanya menamakan beberapa. Selain itu Budgie ini mudah dibiakkan serta tidak memerlukan perhatian yang lebih.

Maklumat lebih lanjut mengenai warna, corak (mutation), membiak (breeding) dan sebagainya boleh dapatkan di sini. Selain memberi maklumat, Sabah KK Budgie juga ada menyediakan perkhidmatan menjual Budgie untuk sesiapa yang berminat. Sedia maklum bahawa bekalan (stock) Budgie di pasaran terutamanya di Kota Kinabalu, Sabah adalah tidak mencukupi. Kepada yang ingin memborong secara berkala pun amat dialukan. Jika berminat bolehlah berhubung dengan pihak Sabah KK Budgie dengan menghantar emel ke alamat sabahkkbudgie@gmail.com atau pun hubungi nombor di talian 0138838682 untuk membuat tempahan Budgie anda.

Segala yang berkaitan Budgie akan dipost dari semasa ke semasa. Jangan lupa untuk terus mengunjungi blog ini kerana mungkin maklumat yang anda cari terdapat di sini. Moga blog ini dapat membantu kita semua.

Salam Perkenalan daripada Sabah KK Budgie kepada semua pelawat blog ini.

No comments:

Post a Comment