Tuesday 13 March 2012

Budgie Mutations (Mutasi - Corak Dan Warna)

Hai semua..berjumpa lagi kita pada ruangan yang tidak kurang pentingnya mengenai dunia Budgie ini..iaitu Mutation..ni cakap English la..cakap Melayunya Mutasi..tapi masih lagi ada bunyi English..atau pun dalam bahasa yang mudah difahami iaitu corak dan warna..
Pengkelasan Budgie ni berbeza mengikut kefahaman masing-masing..ada yang mengkelaskan mengikut asal usul corak dan warna itu..seperti berdasarkan warna, corak belang, tompokan warna asas dan juga jarang ditemui..ada pihak pula membezakan mengikut warna, warna sayap, corak belang, tompokan warna asas dan juga jarangnya mutasi itu ditemui..
Tapi Sabah KK Budgie lebih minat mengkategorikan mutasi Budgie ini berdasarkan warna, popular, dikehendaki, jarang jumpa dan juga sangat jarang jumpa..hehe lain macam saja bunyinya..ya ini cara mudah untuk semua..samada yang baru berjinak atau pun sudah lama..
Kenapa guna cara ini?..sebab tidak semua yang menceburi dunia Budgie ini berminat mengenai mutasi..yang penting cantik sudah cukup..jadi untuk tidak mengecewakan..saya akan kongsi mengenai tahap diminati bersama dengan mutasi sekali..ini lebih mudah..

1) Warna - ini adalah yang paling asas dan mudah didapati..terdiri daripada warna seperti hijau muda, hijau, hijau tua, biru laut, biru, biru tua, kuning, dan putih..kebanyakan yang ada dipelihara dan Mudah Dicari adalah warna ini..harga pun adalah Harga Biasa..
2) Popular - mutasi dalam kumpulan ini pula memiliki corak dan warnanya yang menarik..antaranya Spangle, Opaline, Clearwing, Violet, Grey dan Yellowface..masih boleh dicari tetapi Sedikit Susah..dan harganya pun Sedikit Mahal.
3) Dikehendaki - kategori ini pula adalah yang hanya ada 1 warna sahaja atau pun 2-3 warna..contohnya Lutino, Albino, Creamino, dan Double Factor Spangle semuanya 1 warna tanpa ada warna belang di sayap..serta Dominant Pied memiliki 2-3 warna..Budgie dalam kumpulan ini Susah Dijumpa..dan semestinya harga pun adalah Mahal..
4) Jarang Jumpa - Budgie dalam kumpulan ini adalah gabungan beberapa mutasi..maksudnya 2-3 mutasi berbeza terdapat dalam 1 Budgie..untuk menghasilkannya memerlukan kepakaran dalam genetik Budgie dan juga masa yang lama..3-7 generasi Budgie diperlukan untuk menghasilkan seekor Budgie dalam kumpulan ini..contohnya Dark-Eyed Clear, Lacewing dan yang paling dicari adalah Rainbow..kumpulan Budgie ini adalah Jarang Jumpa..kalau ada pun nasib saja..harga pun semestinya adalah Mahal Sedikit..tu pun kalau dijual.. 
5) Sangat Jarang Jumpa - Budgie kategori ini pula tidak boleh dicipta..walaupun pakar dalam genetik Budgie..kerana genetiknya adalah mutasi tersendiri..bukannya gabungan beberapa mutasi..contohnya Slate, Blackface, Clearbody, Crested, Half-Sider, Saddleback, Antracite, Mottled dan Fallow..kategori Budgie ini Sangat Jarang Jumpa..nasib tersangat la ni kalau jumpa..harga pun tidak payah tanya la..Sangat Mahal..tu pun kalau la tuannya mahu jual..

Penerangan secara lebih akan dikongsi pada post yang akan datang..berserta gambar dalam koleksi peribadi Sabah KK Budgie sendiri..

2 comments: