Tuesday 22 May 2012

Budgie Mutations - 5) Sangat Jarang Jumpa

5) Sangat Jarang Jumpa - Budgie kategori ini pula tidak boleh dicipta..walaupun pakar dalam genetik Budgie..kerana genetiknya adalah mutasi tersendiri..bukannya gabungan beberapa mutasi..contohnya Slate, Blackface, Clearbody, Crested, Half-Sider, Saddleback, Antracite, Mottled dan Fallow..kategori Budgie ini Sangat Jarang Jumpa..nasib tersangat la ni kalau jumpa..harga pun tidak payah tanya la..Sangat Mahal..tu pun kalau la tuannya mahu jual..

Slate - merupakan faktor penambah warna..yang menghasilkan warna kelabu kebiruan..hanya sah untuk warna asas putih sahaja..

Blackface - memiliki warna belang hitam di kepala hingga ke keseluruhan bahagian muka..juga hingga ke badan..

Clearbody - warna badan adalah warna asas kuning dan putih atau pun pudar..tetapi belang hitam semakin pudar apabila semakin ke hujung sayap..

Crested - adalah keadaan di mana bulu di bahagian atas kepala tumbuh secara ganjil..menyebabkan bulu itu terbalik, menegak atau pun melekat..

Half-Sider - membawa 2 set genetik yang berbeza..bermakna 2 warna yang berbeza ada pada seekor burung..dengan garisan tengah badan sebagai sempadan..

Saddleback - warna belang adalah kelabu gelap di bahagian kepala dan bahu..beransur menjadi hitam semakin ke bawah..kelihatan seakan-akan Opaline..

Antracite - warna badan sangat kelabu atau pun hitam..warna belang adalah normal..memerlukan faktor pengganda untuk kelihatan Antracite..

Mottled - menetas seperti normal..tapi semakin salin bulu..bulu yang tumbuh bertukar kepada warna asas..warna bulu yang tumbuh pula adalah secara rawak..

Fallow - belang di kepala, sayap dan ekor berwarna coklat..warna badan adalah semakin pudar hingga menampakkan warna asas terutamanya di bahagian belakang antara sayap..

p/s gambar akan dikemaskini dari semasa ke semasa..

No comments:

Post a Comment